اخبار و مقالات

پیشگیری از ورود شیرهای حاوی آنتی‌بیوتیک به سبد مصرفی خانوارهای یزدی
تاریخ انتشار : 1395/5/31 ساعت 09:08:40
پیشگیری از ورود شیرهای حاوی آنتی‌بیوتیک به سبد مصرفی خانوارهای یزدی

















پیشگیری از ورود شیرهای حاوی آنتی‌بیوتیک به سبد مصرفی خانوارهای یزدی
تاریخ: 1395/04/25
شماره: 7096
بازدید: 44
مسئول آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی استان یزد گفت: به‌منظور پیشگیری از ورود شیرهای حاوی آنتی‌بیوتیک به سبد مصرف خانوارها، دامپزشکی استان از طریق نمونه‌برداری و آزمایش میزان آنتی‌بیوتیک آن‌ها را کنترل می‌کند.
 
به گزارش سلامت نبوز، «بتول ثوابی» در این‌ باره گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها از داروهای پرکاربرد و موثر در زمینه درمان انواع بیماری‌های عفونی در انسان و دام هستند اما مصرف بی‌رویه آن‌ها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق باقی‌مانده‌های دارویی در فرآورده‌های خام دامی می‌تواند باعث ایجاد معضلات بهداشتی در جوامع انسانی شود.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز به‌منظور پیشگیری از ورود شیرهای حاوی آنتی‌بیوتیک به سبد مصرف خانوار، تست آنتی‌بیوتیک برای نمونه‌های شیر توسط آزمایشگاه دامپزشکی استان یزد انجام می‌گیرد.

ثوابی اظهار کرد: اگر در دامی آنتی‌بیوتیک به‌صورت خوراکی یا به‌صورت پماد پستانی مصرف شود، دارو به جریان خون وارد می‌شود و در نتیجه در شیر دام، باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتیک وجود خواهد داشت، از این‌رو به‌منظور جلوگیری از ورود آنتی‌بیوتیک به چرخه‌ی غذایی مصرف‌کنندگان، از دامداران درخواست می‌شود تا در طی این دوره و با توجه به دوره پرهیز دارویی قید شده در بروشور مربوط به دارو، از فروش و مصرف شیر دام تحت درمان، خودداری کنند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: البته از همین‌رو و به‌منظور اطمینان از رعایت دوره منع مصرف دارو توسط دامداران، نمونه‌های شیر از سراسر استان اخذ شده و توسط کارشناسان آزمایشگاه دامپزشکی استان یزد بررسی و در صورت وجود بقایای آنتی‌بیوتیک، پیگیری‌های لازم جهت رفع مشکل به عمل می‌آید.

ثوابی خاطرنشان کرد: ناهنجاری‌های مادرزادی، وقوع بیماری‌های مزمن، عدم تأثیر داروهای آنتی‌بیوتیک و مقاومت میکروبی در بدن، از جمله تأثیرات مخرب مصرف فرأورده‌های حاوی باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتیکی است که انتظار می‌رود با همکاری دامداران و نظارت دامپزشکی این عوارض نامطلوب در جوامع انسانی به حداقل ممکن برسد.
منبع خبر: سلامت نیوز